Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Ο βραστήρας, ή η μικρή οικιακή ατμομηχανή.

Ο βραστήρας, ή
η μικρή οικιακή
ατμομηχανή.
onesecbeforetheend

Σημείο τήξης
της γλώσσας: απαλοιφή
σημείων στίξης.

Η νεότητα
είναι η ατομική
αρχαιότητα.

Εκφορά λόγου
ντροπής με συρριστικά
εμφανές στίγμα.

Ο ήχος είναι
η επιβεβαίωση
της διάρκειας.

Ταξινόμηση:
η ψυχαναγκαστική
ψυχεδέλεια.

Μες στα βιβλία
χιλιάδες θεωρίες.
Καμία έξω.

Η ταχύτητα
της αλλαγής είναι η
τραχύτητά της.

Η αξία του
χρόνου: αναζήτηση
φτηνών πτήσεων.

Τα βήματά μου
παρανυχίδες χτύπων
ταχυπαλμίας.

Το νευρικό μας
σύστημα παραείναι
νευρικό. Τι λες;

Επιταχύνω
παλμούς. Έπειτα χύνω
βροχή με λυγμούς.

Οι γαμήλιες
βέρες είναι των δεσμών
οι επίδεσμοι;

Ερεθιστική
η οπτική σιωπή
που εκπέμπουμε.

Την πορεία των
ρινισμάτων σιδήρου
μαγνητοσκοπώ.

Έκθεση κάδρων
που έχουν καταλήξει
μέσα σε κάδους.

Κάποιοι κόβουν τις
κακές τους συνήθειες
ωσάν φρατζόλες.

Οι εκλογές δρουν
σαν καραμελωμένα
ψυχοφάρμακα.

Ξεφλουδίζω το
κρεμμύδι καθώς ένα
κερί καίγεται.

Όλοι οι δρόμοι
που 'χω χάσει εξαιτίας
ενός G.P.S.

Είμαστε όλοι
τρελοί συγκάτοικοι στη
μετανάστευση.

Το D.N.A.
Το χαϊκουνταλίνι.
Το κηρύκειο.

Τα ρουθούνια μου
θα μυρίζουν πάντα το
ένα το άλλο.

Φασαρία ως
αποσιώπηση μιας
παλιάς σιωπής.

Το σφύριγμα του
σφυριού που γοργά φτάνει
καταπάνω μου.

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

Σημείο-Τελεία-Τάφος-Μνήμα

Σημείο-Τελεία-Τάφος-Μνήμα
onesecbeforetheend

Η παραδοσιακή σημειωτική βασίζεται στα σημεία. Ένα σημαίνον (παράγοντας σήμανσης) νοηματοδοτεί ένα σημαινόμενο. Η πράξη αυτή ορίζει ένα σημείο και ένα νόημα. Η παράδοση στην αρχαιότητα ήθελε το "σήμα" να είναι το σημείο που ορίζει έναν τάφο. Η νοηματoδότηση, η σήμανση μιας ύπαρξης ερχόταν στο τέλος. "Είναι το τέλος που δίνει το νόημα στις λέξεις," μπεκετικά. "Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα," μακιαβελλικά (Il fine giustifica i mezzi, "the end justifies the means," το τέλος δικαιολογεί τα νοήματα). Με τα "μέσα" του Μακλούαν να περιφέρονται στην ατμόσφαιρα. Η θεωρία της επικοινωνίας έχει ως σκοπό την αναμετάδοση (αποστολή και λήψη) νεκρών μηνυμάτων τα οποία αποκτούν ζωή με βάση τη νοηματοδότησή τους στο χρόνο εντός νέων πλαισίων. Τα "μέσα" που χρησιμοποιούνται, όμως, έχουν μία διπλή εσώτερη διαλεκτική ιδιότητα ως ενδιάμεσοι μεταξύ παραγόντων: κρύβουν ό,τι παρουσιάζουν. Χουσσερλιανά, με τη χρήση των μέσων το σημείο της αναπαράστασης αντικαθιστά το σημαινόμενο. Μία φωτογραφία που παρουσιάζει το αγαπημένο μας πρόσωπο που απουσιάζει και κοιτάμε νοσταλγικά είναι η απόδειξη ότι το πρόσωπο δεν είναι εδώ και πάντα ενέχει τον κίνδυνο της δημιουργίας ενός ειδώλου.

Η τελεία είναι ένα σημείο στίξης που υποδηλώνει το τέλος μίας πρότασης και την ολοκλήρωση ενός νοήματος. Το τέλος και η τελειότητα είναι συγγενικές έννοιες. Στην τελειότητά του κάτι χάνει το νόημα ύπαρξής του. Φαουστικά, εάν ο θεός είναι τέλειος δε μπορεί να υπάρχει. Το ότι κάτι είναι τέλειο και άπειρο (δίχως πέρας) είναι μια λεκτική αντίφαση την οποία καταλαβαίνουμε ίσως με μια αντιμετάθεση του στερητικού "α:" κάτι το ατελές και πεπερασμένο. Και οι λατινικές ρίζες οδηγούν στο ίδιο συμπέρασμα: fine, finite. Ο ενδιάμεσος για έναν θεό (ιερέας, ψυχολόγος, δημοσιογράφος) είναι το πρόσωπο που απομακρύνει όλο και περισσότερο από την εμπειρία που παρουσιάζει. Ο ιερέας απομακρύνει τον πιστό από την πνευματική εμπειρία, ο ψυχολόγος τον ασθενή από την ψυχή, ο δημοσιογράφος το κοινό από τα κοινά.

Ο τάφος είναι η επιβεβαίωση ενός θανάτου. Είναι το ακόλουθο μιας τέλεσης κηδείας (επιμέλειας, φροντίδας), το τέλος της τελετής. Η απόδειξη ότι κάποιος ζούσε είναι η ταφή του, το επι-στέγασμα, η τελική κατοικία. Ιουδαϊκά, κάποιος ζει στις αναμνήσεις των άλλων. Εκεί έγκειται η νοηματοδότηση. Ένα σημαινόμενο ορίζεται μόνο από τα σημαίνοντα. 

Η λέξη "μνήμα" εξηγεί περισσότερα για αυτήν τη διαλεκτική. Τα δύο ποτάμια του Κάτω Κόσμου, της "Μνήμης" και της "Λήθης" ίσως βρίσκουν μια παραλληλία στα δύο δέντρα του Παραδείσου: το δέντρο της ζωής και το δέντρο της γνώσης. Ένα μνήμα είναι η απόδειξη του θανάτου (όπως ο τάφος), μα εξυπηρετεί στην ανά-μνηση του ατόμου. Ένα καταγεγραμμένο υπό-μνημα είναι η επιβεβαίωση μιας σκέψης και ταυτόχρονα ο εξορκισμός της στο χαρτί που εξυπηρετεί την κατάργηση της εν λόγω σκέψης από την ά-μεση μνήμη και την τοποθέτησή της στο μέσο (χαρτί ή ο,τιδήποτε). Η "λήθη" στο αρχαϊκό της νόημα δε σημαίνει το να ξεχνά κανείς, μα την κάλυψη, το πέπλο. Η α-λήθεια είναι η απο-κάλυψη. Η α-μεσότητα, η έλλειψη μέσων και ενδιάμεσων είναι ο δρόμος που οδηγεί στην α-λήθεια, τουτέστιν στη μνήμη. Η μνήμη όμως είναι απόδειξη του τέλους, η επιβεβαίωση του θανάτου. Η ίδια η μνήμη είναι μια μορφή λήθης. Το μνήμα καλύπτει ένα πτώμα. Η αποκάλυψη του πτώματος, η αλήθεια για το πτώμα, είναι η αποσύνθεση κατά την πρώτη περίοδο της σήψης - και εν τέλει η πλήρης ανυπαρξία. Με άλλες λέξεις, η αλήθεια είναι το παροιμιώδες κρεμμύδι που στο τέλος του ξεφλουδίσματός του δε μένει τίποτα πέρα από τα πάντα: οι φλούδες του κρεμμυδιού και η ιδέα της άλλοτε ύπαρξής του ή της ιδιότητας "κρεμμύδι" εν γένει. Η λήθη και η αλήθεια μάλλον δε μπορούν να γίνουν αντιληπτές ως δύο ορίζοντες του απόλυτου, αλλά περισσότερο ως επίπεδα περιγραφής του αριθμού των ενδιάμεσων καταστάσεων που ορίζουν την απόσταση δύο κατά συνθήκη σημείων σε μία γεωμετρική τοπολογία της ου-τοπίας. Τα δύο ποτάμια υπάγονται στο αξίωμα του Ηράκλειτου: δε μπορεί κανείς να ξαναβουτήξει εντός τους. Και δεν είναι μόνο η αλλαγή τους που μας διαχωρίζει από αυτά: Τα μέσα (άπειροι μεσάζοντες, μεσαία σημεία, σημάδια κάθε Μεσσία) είναι μια σαφής επεξήγηση του παράδοξου του Ζήνωνα.

Κάθε μέσο περιέχει ένα άλλο μέσο και εν τέλει τα ίδια τα αισθητήριά μας όργανα είναι μέσα και είναι η μόνη μας επαφή με τον κόσμο των αισθητών φαινομένων. Ένα μνημείο τοποθετείται κάπου για να επιβεβαιώσει τη σημαντικότητα ενός γεγονότος. Σημαίνει κάτι για τον αποδέκτη και αποτελεί μια υπό-μνηση που διατηρεί ζωντανή μία ανά-μνηση της οποίας δεν υπάρχει αρχική εμπειρία. Το μνημείο 2500 χρόνων στο κέντρο της πόλης δε μπορεί να μου εγείρει καμία ανάμνηση. Μπορώ μόνο να το νοηματοδοτήσω ως κάτι το οποίο λειτουργεί στο σήμερα. Ο,τιδήποτε άλλο απο-τελεί νεκροφιλική πράξη.

Σημείωση/υπόμνημα: Ο "νέκυς" (νεκρός), άλλωστε, άλλοτε συσχετιζόταν άμεσα με τον "νικητή."
Υστερόγραφο: Ίσως η "σημειωτική" να μπορούσε ύστερα από όλα αυτά να θεωρηθεί συνώνυμο της "υστεροφημίας." 


Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Ένα ασπ[0.1.+.-.]υρο άρωμα.

Ένα ασπ[0.1.+.-.]υρο άρωμα.

Σπονδές                                                              Δομές και
ασπόνδυλων,                                                λειτουργίες
χαστούκια                                                σε χιαστί
και κελύφη                                 αντιστοιχίες.
που ερωτοτροπούν.    κάνουν τραμπάλα.
 Το ύφος                                                              Δαίδαλος
των άφυλων,                                   δυσλειτουργικός
ανδρόγυνα,                                      όταν εξηγεί
έντομα                             τη δομή κάθε
ατομικιστικά.             λαβυρίνθου.
Σπονδές                                                                 Τομές
των άφυλων                                    ανάμεσα στα
υφολογικές                               τούβλα που
με μορφές                    παράγουν το
προσωρινές.            λαβύρινθο.
Το ύφος των                                           Λαβυρινθώδης
ασπόνδυλων                                        η ανάλυση
μορφολογικό                         των τομών των
    με ύφος                  εντόμων με ατομικούς
αιώνιο.                 αντιδραστήρες.
Άσπονδος και βίαιος                                        Δράσεις
ο έρωτας της                                  οι δράκοι στα
απόστασης για                πανταχού κέντρα
τα χαρούμενα            των ασπόνδυλων
ασπόνδυλα.               λαβυρίνθων.
Τομές, οι αποδείξεις                              Κάθε απόδειξη
της παρουσίας                             αυταπόδεικτη
στο αόρατο και            όταν οι αντιδράσεις
στο πλήρως                    λαμβάνονται
αισθητικό.                 ως δράσεις.
Αισθησιακό, όμως                                Ανδρόγυνη
το αποτέλεσμα.                                αντίδραση
Κοιτάζω απαθώς                        με δομές
το αναισθητικό          ολοκληρωτικής
με αγωνία.         ανυπομονησίας.


Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2013

Η Εωσφορική Φύση της Πληροφορίας ή η Πληροφοριακή Φύση του Εωσφόρου.

Η Εωσφορική Φύση της Πληροφορίας
ή
Η Πληροφοριακή Φύση του Εωσφόρου.
onesecbeforetheend

Το κείμενο αυτό προτείνει πως κάθε βιβλιοθηκονόμος ή/και επιστήμονας της πληροφορίας δικαιούται επάξια το χαρακτηρισμό του "σατανιστή."

Για την υποστήριξη μιας τέτοιας πρότασης οφείλουν να προσδιοριστούν αρχικά δύο θεμελιώδεις έννοιες: η εντροπία και η πληροφορία. Ο δεύτερος νόμος της Θερμοδυναμικής, γνωστός και ως εντροπία, μας λέει πως το σύμπαν (και κάθε κλειστό σύστημα) ρέπει συνεχώς προς το θερμικό θάνατο, την απόλυτη ομοιομορφία μέσα από την εξισορρόπηση των θερμοκρασιών. Ο,τιδήποτε ξεφεύγει από αυτήν την τάση είναι πληροφοριακό. Ο όρος πληροφορία οφείλει να κατανοηθεί με βάση τη λατινική του σημασία: "in-formatio," η τροπή προς μία μορφή, η διαμόρφωση εν αντιθέσει με την ομοιομορφία. Κατ' αυτήν την έννοια, πληροφοριακές οντότητες μπορούν να θεωρηθούν οι σχηματισμοί γαλαξιών, οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.  Έτσι εξηγούνται με βάση τη Φυσική οι δύο αυτές έννοιες. Το κείμενο αυτό ερευνά τη φύση της πληροφορίας και γι' αυτό χρησιμοποιεί ως βάση τη φυσική και τη μεταφυσική. Η εκ διαμέτρου αντίθετη "μαθηματική θεωρία" της πληροφορίας δε θα χρησιμοποιηθεί εδώ.

Ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα για το πώς επιτυγχάνεται η διαδικασία της πληροφόρησης είναι ο "Δαίμονας του Μάξουελ." Ο φυσικός Μάξουελ περιγράφει τη δυνατότητα αποφυγής της εντροπίας με το ακόλουθο νοητό πείραμα: ένα δοχείο με γρήγορα (θερμά) και αργά (ψυχρά) μόρια, που τείνουν προς την ομοιομορφία λόγω της ανάμιξής τους, χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο χώρισμα υπάρχει ένα πέρασμα όπου ένα ον (ο Δαίμονας) επιλεκτικά αφήνει να περνούν τα μόρια ανάλογα με το είδος τους στη μία ή την άλλη πλευρά. Έτσι, στο τέλος της διαδικασίας, το δοχείο είναι χωρισμένο σε τομείς ψυχρού και θερμού αερίου, παράγοντας πληροφοριακό έργο.

Ο Δαίμονας του Μάξουελ είναι ένα παράδειγμα του ακριβούς ετυμολογικού ορισμού του Διαβόλου: Βάλλεται/βάλλει δια μέσου. Βρίσκεται στο ενδιάμεσο και διαχωρίζει. Ρίχνει μόρια από τη μία μεριά στην άλλη. Ξεχωρίζει τα είδη. Διαμορφώνει το δοχείο, δίνει συγκεκριμένη μορφή στο άμορφο/ομοιόμορφο περιεχόμενο του δοχείου.

Η ιδιότητα αυτή του Διαβόλου βρίσκεται νοηματικά κοντά στο εβραϊκό "σατάν," που σημαίνει τον ενάντιο, αυτόν που εναντιώνεται και εναντιώνει επιρρίπτοντας (δια-βάλλοντας) κατηγορίες ανάμεσα σε οντότητες (Αδάμ και Εύα, Θεός και Άνθρωπος, ψυχρά και θερμά μόρια). Ο χωρισμός σε κατηγορίες και η επίρριψη κατηγοριών βρίσκονται, όπως φαίνεται στη φύση του ανθρώπου, από τις καθημερινές μας λίστες μέχρι την οργάνωση βιβλιοθηκών και τις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης. Η κατηγορία μετατρέπεται σε κατηγοριοποίηση. Η πράξη μετατρέπεται σε επιστήμη. Η Βιβλιοθηκονομία είναι η επιστήμη του Σατάν.

Ο Εωσφόρος, ένα άλλο όνομα που έχει αποδοθεί στον "πρίγκηπα του σκότους," είναι αυτός που φέρνει την Εώ/Ηώ, την Αυγή. Είναι το Άστρο του Πρωινού, η απαρχή της ημέρας. Είναι ο Lucifer, ο φέρων το φως (lux, που σύμφωνα με κάποιες πηγές συνδέεται και με το "λευκό"). Η ονομασία αυτή βρίσκεται σε πλήρη συμφωνία με τις προαναφερθείσες ονομασίες του Δαίμονα. Ο Εωσφόρος είναι που ανάβει το φως μέσα στο σκοτάδι του δωματίου κάνοντας τις διαφορές να φανούν. Εν αντιθέσει με τη Νύκτα που στο σκοτάδι της οι διαφορές καλύπτονται (λήθη), ο Εωσφόρος τις καταδεικνύει και φέρνει την α-λήθεια. Αποκαλύπτει πού αρχίζουν και πού τελειώνουν (φαινομενικά πάντα) τα πράγματα και έτσι τονίζει και ταυτόχρονα ορίζει τις πληροφοριακές μας προτιμήσεις. Οποιοδήποτε σύστημα ταξινόμησης θα έχανε την αξία του εντός μιας βιβλιοθήκης με πλήρη έλλειψη φωτός. Το φως πληροφορεί. Ο Εωσφόρος φέρει το φως. Ο Εωσφόρος είναι πληροφοριακός.

Καταραμένος από το βιβλικό Θεό, ο Εωσφόρος εξορίζεται από τον Παράδεισο. Καταραμένος από τους Ολύμπιους θεούς, για τον ίδιο πληροφοριακό λόγο, και ο πυρφόρος Προμηθέας γίνεται δεσμώτης, αφότου έφερε το πυρ στους ανθρώπους. Ο Εωσφόρος προσφέρει στον άνθρωπο την πρώτη ταξινόμηση. Η μονάδα γίνεται δυάδα. Η γνώση του καλού και του κακού επιβεβαιώνει τον εαυτό της, μέσα από την κατηγορία του Διαβόλου ως τέτοιου από τους αμαρτήσαντες. Το "κακό" υπάρχει από τη στιγμή του διαχωρισμού του από το "καλό." Το σωκρατικό "δαιμόνιο εναντίωμα," το Δαιμόνιο του Σωκράτη, προστατεύει τον σοφό από τις κακές αποφάσεις. Η ίδια η λέξη "δαίμων" προέρχεται από το ρήμα "δαίω" που σημαίνει διαμοιράζω τα αναλογούντα στον καθένα. Ο Δαίμων είναι το Πνεύμα που οδηγεί στην ανάπτυξη κριτηρίων.

Στο Ζωροαστρισμό φαίνεται να συναντά κανείς την απαρχή του απόλυτου διαχωρισμού μεταξύ κριτηρίων καλού και κακού. Στην πορεία της ιστορίας ο διαχωρισμός αυτός εκτείνεται στα τρία βασικά είδη της διαχωρισμένης σκέψης: Ο μανιχαϊσμός του καλού και του κακού δημιουργεί τον κλάδο της Ηθικής σκέψης που γεννά τη θρησκεία και την πολιτική. Το όμορφο και το άσχημο ανήκουν στην Αισθητική σκέψη. Το σωστό (ως αληθές) και το λάθος (ως ψευδές) επαφίονται στην Επιστημονική σκέψη. Το Δαιμόνιο φαίνεται να έχει διασπαστεί και η Κόλαση διοικείται από μια Τριανδρία.

Επιμένοντας στη χρήση της λέξης "βολή," τα τρία αυτά είδη της σκέψης φέρουν τις ακόλουθες λειτουργίες:

Η Ηθική λειτουργεί παρα-βολικά. Ρίπτει κάτι δίπλα σε κάτι άλλο. Τα ηθικά παραδείγματα για την ιδανική ζωή και οι θρησκευτικές παραβολές προτείνουν μια προβολή της καλής εκδοχής του κόσμου, έστω και δια της ατόπου μέσω μιας "κακής" αφήγησης με διδακτικό επιμύθιο.

Η Αισθητική λειτουργεί συμ-βολικά. Ρίπτει κάτι μαζί με κάτι άλλο. Τα αισθητικά έργα τείνουν να συνδυάζουν ειρμούς, δημιουργώντας συνειρμούς, συμβάλλοντας στη συνήθεια ή την αλλαγή της συνήθειας για το τι είναι όμορφο και άσχημο.

Εάν τα παραπάνω ισχύουν, η Επιστήμη δε μπορεί παρά να λειτουργεί δια-βολικά. Ρίπτεται ενδιάμεσα από τα αντικείμενά της. Αποκαλύπτει, γενόμενη έτσι το γνήσιο ετυμολογικό νόημα της α-λήθειας: η απο-κάλυψη (το Θηρίο). Ταυτόχρονα, είναι το πνεύμα της συνεχούς αλλαγής. Πληροφοριακά δρώσα, αλλάζει συνέχεια μορφές και έτσι εκτός από προμηθεϊκή, φέρει και πρωτεϊκή φύση. Η μεσαιωνική και αναγεννησιακή επιστήμη ήταν επίσης αυτή που κατηγορήθηκε ως έργο του διαβόλου από την Ιερά Εξέταση.

Παρόλα αυτά, ο ιστορικός διαχωρισμός των ειδών της σκέψης μπορεί να θεωρηθεί ως το σύμπτωμα μιας παρερχόμενης κρίσης, τουτέστιν κριτικού διαχωρισμού κριτηρίων. Ίσως ο μόνος αποδεκτός μανιχαϊσμός να είναι αυτός μεταξύ της σταθερότητας και της αστάθειας, της εντροπίας και της πληροφορίας. Ο Δαίμονας, ο Εωσφόρος, ο Διάβολος, ο Σατάν, ο Προμηθέας και ο Πρωτέας δε μπορούν να είναι οι απόλυτοι εκπρόσωποι του "κακού" για τους λόγους που παρατέθηκαν σε αυτό το κείμενο. Αυτό που μπορεί όμως να λεχθεί, είναι πως η "εωσφορικότητα" ή η "διαβολικότητα" μπορούν να αποτελέσουν μέτρα σύγκρισης της αλλαγής και της εξισορρόπησης, της καινοτομίας και της συνήθειας. Όσο πιο τρομακτικό και "σατανικό" είναι κάτι, τόσο πιο καινοτόμο και ασυνήθιστο είναι, δημιουργώντας έτσι νέα κριτήρια. Αυτό εξηγεί πολλά για τη δημιουργία αποδιοπομπαίων τράγων στις σημερινές κοινωνικές - αλλά και προσωπικές - τραγωδίες. 

Η "πληροφοριακή έκρηξη" ή η "πληροφοριακή επανάσταση" αποτελεί ένα φαινόμενο που αναπτύχθηκε έντονα σε διαφορετικές φάσεις τις δεκαετίες 1970, 1980 και 1990, χρονική απαρχή και του πληροφοριακού πανικού. Το κείμενο αυτό θα κλείσει με την παράθεση μιας σατανικής σύμπτωσης: Οι ίδιες δεκαετίες ήταν που έφεραν στο προσκήνιο τον όρο "σατανικός πανικός" (satanic panic), στον οποίο δύο συγγενικές λεκτικές και μυθικές έννοιες τυχαία βρίσκονται ζευγαρωμένες: ο Σατάν και ο Παν.


Το σχέδιο είναι μια ευγενική προσφορά της Όλγας.


Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

Ταξιδεύοντας στο παρελθόν με πλαστά εισιτήρια.

Ταξιδεύοντας
στο παρελθόν με πλαστά
εισιτήρια.
onesecbeforetheend

Τρίχες, βελόνες
μαλακές. Ενέσεις στον
έξω μας κόσμο.

Τότε, τα τσόφλια.
Όταν, ο κρόκος. Και το
τώρα ασπράδι;

Εσύ, ο κρόκος.
Ο κόσμος, το τσόφλι και
γνώση το ασπράδι.

Τρίχες στη σούπα.
Τσόφλια στην ομελέτα.
Κουρεύω τ' αυγό.

Έλυσα το παζλ.
Ένωσα τα κομμάτια
σπασμένου τσοφλιού.

Έφτιαξα τζίβα
από τις πεσμένες μου
τρίχες στο μπάνιο.

Αυγό ή κότα;
Τρίχες! Πρώτα ήταν το
Kentucky Fried.

Αναπτύσσοντας
τεχνικές κηπουρικής
στο ξύρισμά της.

Τα είπαν όλα.
Τελικός διάλογος:
Τσούγκρισμα αυγών.

Βάρος του ήχου.
Τσιρίδα. Ανώδυνο
τρύπημα αυτιών.

Διδασκαλία
του ρίγους. Γρατζουνιά σε
μαυροπίνακα.

Επάγγελμά μου,
φυλάω τη νύχτα τις
ώρες της μέρας.

Συρρίκνωση της
σκέψης σου. Αραίωση
του τριχωτού σου.

Συρρίκνωση της
μνήμης μας, μεγέθυνση
της συγκίνησης.

Ανεβαίνω σαν
άλλος Σιναΐτης την
Κλίμακα του Γκρι.

Κοινοτο/υπία:
Βασιλεία του ήλιου
στο χαμό του. Πφφ.

Τα φιλιά τους σα
σήματα Μόρς. Τα χάδια
τους, γλώσσα Μπράιγ.

Παρατηρώντας
την, εξασκώ οπτική
καλλιγραφία.

Ο εκκεντρικός
που στέκεται στο κέντρο
διαφέροντας.

Υπογραμμίσεις
της πίσω σελίδας που
σε παραπλανούν.

Αέναος πλους.
Παρθενικός λιμένας.
Αραξοβόλι.

Οι λίστες λιστών
είναι λίστες ληστών της
αφηρημάδας.

Πνεύμα του καιρού.
Ανεργία και χαρά.
Ο Homo Ludens.

Ρεύμα του κενού,
φυσάς με κατεύθυνση
πλήρως άτοπη.



Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

Η Βιβλιοθήκη της Εδέμ.

Η Βιβλιοθήκη της Εδέμ.
onesecbeforetheend

Η συζήτηση αυτή (που άλλοι την ονομάζουν ζωή) ξεκίνησε από δύο συμφοιτητές βιβλιοθηκονομίας που επανασυνδέθηκαν αρκετό καιρό μετά το πέρας των σπουδών τους, μετά από μια τυχαία συνάντηση στο δρόμο και την κοινή αποδοχή εκ μέρους και των δύο για το ότι τα 70's ήταν ό,τι καλύτερο στον ανθρώπινο μουσικό χρόνο. Ο Απόστολος και ο Βασίλης συζητούσαν για τη δυνατότητα του να ακούσει κανείς (και ει δυνατό να συλλέξει) όλους τους μουσικούς δίσκους που κυκλοφόρησαν από την 1η Ιανουαρίου 1970 μέχρι και την 31 Δεκεμβρίου 1979. Η συζήτηση κύλησε προς μια εξειδίκευση, αυτήν του εντοπισμού όλων των δίσκων "προοδευτικού" (progressive) τζαζ/ροκ της δεκαετίας αυτής. Σύντομα όμως ανακύπτει το θέμα της πρόσμιξης άλλων μουσικών στοιχείων (ίδιον του προαναφερθέντος μουσικού είδους), όπως το φολκ. Επίσης η σχετικότητα του χρόνου ήταν κάτι που τους απασχολούσε πάρα πολύ. Ένας δίσκος που βγήκε το 1982, στα αυτιά κάποιου που δεν έχει γνώση της ημερομηνίας κυκλοφορίας του, μπορεί να "εβδομηντίζει" πάρα πολύ. Επίσης το 1968 ήταν -να πάρει!- μια πολύ καλή χρονιά. 

Ζούσαν στον καιρό της απλανούς περιπλάνησης σε πληροφοριακούς πλανήτες, τα πάντα ήταν στα πόδια τους, μα ήταν αρκετά ψηλοί για να σκύψουν. Από ιστολόγια για κατέβασμα δίσκων, όπου στο πλάι καθενός λίστες με άλλα ενδιαφέροντα ιστολόγια προσκαλούσαν την υμνολογία του Χάους, σε ολόκληρα άλμπουμ ανεβασμένα στο YouTube, σε διάσπαρτα κομμάτια, σε προσφορές δίσκων σε ηλεκτρονικά καταστήματα, στην απόλυτη ηδονή του "σκαψίματος" σε υλικά δισκάδικα, όπου κανείς δε θα σου πει "όχι, μην το ακούσεις αν δεν το αγοράσεις." Ο σκοπός τους ήταν να ακούσουν.

Η δεκαετία του 1970, όπως οποιαδήποτε παρελθούσα δεκαετία, είναι κάτι το πεπερασμένο. Θεωρητικά, η "ποσότητα" της μουσικής που "υπάρχει" εντός της έννοιας 70's είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και μια μεταφυσική της κατάκτησής της φαίνεται να πατάει γερά στα πόδια της, κι ας είμαστε αρκετά ψηλοί, κι ας γίνει μεσσίας μας ο Προκρούστης (σε αυτό το σημείο ο Βασίλης θυμήθηκε πως κάτι αντίστοιχο τον βασάνιζε αναζητώντας τον χρόνο που θέλει να χάσει κάποτε με τα μεγάλα "κλασικά" βιβλία και είπε το κακό λογοπαίγνιο "Μαρσέλ Προύστης"). Πρακτικά, όσο περισσότερο ψάχνεις τα μπλογκ, τα δισκάδικα και τις συλλογές των φίλων σου, βλέπεις ότι στα μάτια σου δεν είναι απλώς αδύνατο να τα εντοπίσεις όλα, αλλά και τα αυτιά σου δεν έχουν το χρόνο να τα ακούσουν όλα. Ποια είναι η συνολική διάρκεια όλων των δίσκων που κυκλοφόρησαν μέσα σε αυτήν τη δεκαετία; Και τα μπούτλεγκ; Ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις; Οι σχετικοί δίσκοι εκτός της δεκαετίας; Το πεπερασμένο φαίνεται συνεχώς αυξανόμενο. Όσο το κατακτάς τόσο μεγαλώνει το εύρος της κατάκτησης. Φυσικά, οι φίλοι μας δεν υπήρχε περίπτωση να πυρπολήσουν τη Λερναία Ύδρα του σκοπού τους.

Παράλληλα, ερωτήματα σε σχέση με την υφή του ήχου και με τη νοηματοδότησή του ανέκυπταν. Συμφωνούσαν πως ένας δίσκος σε βινύλιο προσφέρει μια μυσταγωγική εμπειρία με την ακρόασή του στο σπίτι και πως το "τσικ τσικ" του βινυλίου είναι μοναδικό. Ο Απόστολος έφερε εδώ την ένσταση πως εάν ο στόχος τους είναι σοβαρός πρέπει να ακούσουν όλες τις κόπιες κάθε δίσκου εφόσον κάθε μία θα έχει διαφορετικές αλλοιώσεις στις αυλακώσεις. Ο Βασίλης συμφώνησε στο μεγαλεπήβολο του σχεδίου, μα αντέταξε πως "θα τους έπαιρνε πολύ χρόνο μετά" γιατί θα ανακάλυπταν σύντομα πως οι αλλοιώσεις είναι συνεχείς και αυξάνονται σε κάθε παίξιμο, άρα θα έπρεπε να ακούν κάθε δίσκο επ' άπειρον, μέχρι η βελόνα να τρυπήσει το δίσκο, ή μέχρι το θάνατό τους (να ένας ωραίος ορισμός για το άπειρο). Συμφωνούσαν πως ένα δίσκος σε mp3 μεταφέρει τη μυσταγωγική εμπειρία στην αστική περιπλάνηση και πως και οι δύο είχαν εκτιμήσει δίσκους ακούγοντάς τους στο δρόμο και όχι στο σπίτι. Επίσης, οι ψηφιοποιημένοι δίσκοι βινυλίου μπορούν να φέρουν και το "τσικ τσικ" και να υπάρχουν ψηφιοποιημένες εκδοχές όλων των παιξιμάτων των βινυλίων με όλες τις αλλοιώσεις. Και τι γίνεται με τα Digital Remasterings;

Η συζήτηση μεταφέρθηκε και πάλι στα βιβλία εξαιτίας του σχόλιου που έκανε ο Βασίλης πριν. Συμφώνησαν στο ότι ποτέ δε θα διάβαζαν το ίδιο βιβλίο δεύτερη φορά, ίσως ένα βιβλίο για ένα βιβλίο, ή ένα βιβλίο για το να διαβάζεις βιβλία για άλλα βιβλία, αλλά ποτέ ένα βιβλίο που είχαν ήδη διαβάσει. Έθεσαν ως εξαίρεση την ανάγνωση ενός βιβλίου σε μια άλλη γλώσσα. Συνέκριναν αναγνωστικές εμπειρίες φιλικών προσώπων τους, όπως μια θεία του ενός που διαβάζει μόνο τη Βίβλο παίρνοντας καινούργια μηνύματα κάθε φορά, έναν εκκεντρικό ομοφυλόφιλο αρχαιοελληνιστή που "δε διαβάζει βιβλία," τις αναγνωστικές συνήθειες των φοιτητών που βασίζονται στην ιχνηλάτηση (εισαγωγή, τυχόν προηγηθείσα υπογράμμιση, συμπεράσματα), μία Δανή καθηγήτρια που αφήνει τα περισσότερα βιβλία της μισοτελειωμένα, κ.ο.κ. Ο Καζανόβα ήρθε στο προσκήνιο, τα βιβλία ως γυναίκες. Να περάσει κανείς τη ζωή του προσπαθώντας να ερωτοτροπήσει με όσο το δυνατόν περισσότερες και διαφορετικού "τύπου" γυναίκες (έκταση), ακόμα και με όσες έχουν φύγει από τη ζωή και με όσες πρόκειται να έρθουν; Ή να συνειδητοποιήσει πως μια ζωή δεν αρκεί για να κατανοήσει τη γυναίκα της ζωής του (ένταση), ακόμα και αν η ζωή και των δύο φτάσει σε ένα τέλος -;

Ο Μπόρχες είχε γράψει για μια Βιβλιοθήκη της Βαβέλ. Ο κατάλογος όλων των καταλόγων ήταν εκεί και μία πρώιμη μορφή των βάσεων δεδομένων και των μηχανών αναζήτησης του σήμερα κυοφορούνταν μέσα της. Όταν ο Καζανόβα ξεκίνησε την πρακτική του εκεί, η Βιβλιοθήκη της Βαβέλ έγινε παράρτημα της μεγαλύτερης σε κύρος Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Σοδόμων/Γομόρων. Ο Σαντ είχε ταξινομήσει το υλικό και στην οροφή του κεντρικού κτηρίου δέσποζε σε λατινική μετάφραση το τέταρτο κεφάλαιο των "120 Ημερών" του. Σε όλες τις εκδοχές του οργανωτικού προγράμματος της βιβλιοθήκης ένας ηλεκτρονικός μετρητής λέξεων εντόπισε μερικές εκατομμύρια φορές λέξεις παράγωγες της "έκτασης": επέκταση, προέκταση, εκτασιμότητα, επεκτείνουμε, επεκταθούμε, εκτατική, επεκτατική, εκτατό κ.α. Οι συνήθεις χρήστες της βιβλιοθήκης αυτής φαινόταν πως διατηρούσαν ανέκαθεν το στυλ της βιομηχανικής εποχής. Λάτρευαν το μέγεθος, περιφέρονταν γύρω από μηχανές, έκαναν συλλογή αντικειμένων και εμπειριών και μπροστά στο φόβο του θανάτου και του χρόνου πειραματίζονταν σε μεθόδους στατιστικών διαγραμμάτων που θα τους βοηθούσαν να συλλέξουν τις εμπειρίες και τα αντικείμενά τους γρηγορότερα δίχως τη χρονοβόρα ενασχόληση με κάθε ένα από αυτά. Κάποιος κατάφερε να διαβάσει το αγαπημένο του βιβλίο σε όλες τις γλώσσες χωρίς να μιλάει καμία από αυτές. Ένας άλλος σχεδίασε ένα πρόγραμμα υπολογιστή που έγραψε όσα βιβλία θα έγραφαν οι δύο αγαπημένοι του συγγραφείς από κοινού εάν συναντιόντουσαν. Κάποιος μετέφρασε την "Αγρύπνια των Φίννεγκαν" στη γλώσσα αφρικανικών τυμπάνων και κατέγραψε τη μετάφραση σε ινδικά "μπολ," συλλαβές για την περιγραφή χτυπημάτων τυμπάνων. 

Ο Απόστολος και ο Βασίλης επισκέφθηκαν αυτήν τη βιβλιοθήκη μήπως βρουν κάποια λύση στο πρόβλημά τους. Εξέτασαν με προσοχή τον κατάλογο των καταλόγων μουσικών κυκλοφοριών των 70's, όπου για κάθε μισό του τόμου που διάβαζαν εμφανιζόταν ένα ακόμα μισό του μισού που έπρεπε να τελειώσουν πρώτα. Το ίδιο πρόβλημα τους απασχολούσε βέβαια σε κάθε βιβλίο που διάβαζαν, αλλά πάντα περνούσαν τις τελευταίες - σκόπιμα εκ μέρους των εκδοτών λευκές σελίδες - και έκλειναν το βιβλιο. Ο κατάλογος αυτός όμως δεν είχε λευκές σελίδες, μιας και ήταν ψηφιακός. Όσο η μπάρα κύλησης πήγαινε προς τα κάτω χωριζόταν στο μισό της μέγεθος. Επίσης, κάθε λέξη αποτελούσε υπερσύνδεσμο για κάποιο/α άλλο/α άλμπουμ ή εκδοχή του άλμπουμ. Ρώτησαν τους χρήστες και τους βιβλιοθηκάριους αν είχαν ξανασυντήσει κάποια τέτοια σπουδή. Η απάντησή τους ήταν πως "ναι, άπειρες φορές και άπειρες φορές έχουμε απαντήσει πως κάθε τέτοια επιστημονική υπόθεση, προσπάθεια ή επιθυμία είναι αβάσιμη, χαζή και αφελής." 

Ένας πιο φιλοσοφημένος τύπος, λιγότερο ευέξαπτος από τους άλλους, προσπάθησε να τους εξηγήσει πως όπως ο κατάλογος που έψαχναν είναι ταυτοχρόνως πεπερασμένος και άπειρος, έτσι και ο χρόνος είναι κάτι αντίστοιχο. Δεν υπήρξε δεκαετία του 1970. Η δεκαετία του 1970 είναι σε αυτήν του 2010 και το αντίστροφο. Τους διηγήθηκε πως το 1976 ένα ολόιδιο δίδυμο είχε εμφανιστεί στη βιβλιοθήκη κάνοντας μια έρευνα για τους δίσκους του 1980 που βγήκαν μεταξύ της 1ης Δεκεμβρίου του 1963 και της 8ης Ιανουαρίου του 1954.

Η σύντομη διδασκαλία του ανθρώπου αυτού έγινε άμεσα και πλήρως κατανοητή από τους δύο ερευνητές (μιας και είχαν μελετήσει το Ζεν και το πρώτο Μανιφέστο του Σουρεαλισμού) και είχε δύο διαδοχικά αποτελέσματα. Αρχικά ξεφύσηξαν με απογοήτευση για το αδύνατο εκπλήρωσης του σκοπού τους. Στη συνέχεια χαμογέλασαν για τον ίδιο λόγο. Οι υπολογιστές εκεί ήταν πολύ γρήγοροι και είχαν πολύ μεγάλες μνήμες. Οι φίλοι μας συνέδεσαν τα mp3 τους (από 8GB έκαστο) σε δύο από τα τερματικά και πέταξαν μέσα όσο πιο γρήγορα γινόταν τους πρώτους δίσκους με ωραία εξώφυλλα από αυτόν τον αχανή κατάλογο της έρευνάς τους. Μια συζήτηση για τον εντοπισμό κριτηρίων για την επιλογή δίσκων επρόκειτο να ξεκινήσει σύντομα. Βγαίνοντας από την κεντρική είσοδο και αισθανόμενοι μια έντονη ένταση, είδαν μια επιγραφή που τους καλωσόριζε στον υπόλοιπο, εκτός της Βιβλιοθήκης, κόσμο:

"Καλώς ορίσατε τη/στη Βιβλιοθήκη της Εδέμ"





Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

Οι σταθμάρχες που ποτέ δε συμπάθησαν τους εισπράκτορες.

Οι σταθμάρχες που
ποτέ δε συμπάθησαν
τους εισπράκτορες.
onesecbeforetheend

Η μετά-νοια
είναι γενεσιουργός
της μετα-σκέψης;

Μεταναστεύω
αμετανόητα σε
οίκο νοητό.

Στην κιβωτό του
Νοός πλέουν τα ζεύγη
των αντιθέτων.

Ακινησίας
μέγιστο βεληνεκές:
το Απόλυτο.

Το προβλέψιμο
του να γίνουν τα πάντα
μη-προβλέψιμα.

Προεικόνισμα
κάθε φωτογραφίας
ένας ήχος: "κλικ."

Ακονίζοντας
πολύ τη λεπίδα του
Όκκαμ, κόπηκα.

Υπάρχω μόνο
στη φαντασία μου και
σε κάποιων άλλων.

Την πρώτη φορά
που γέλασα, με τρόμο
μετά έκλαψα.

Ύψιστη υφή
μεικτής μύησης: διττή
ύλη ποίησης.

Η ζάλη μας ως
αποτέλεσμα μακράς
σταθερότητας.

Αλληλεγγύη
και στους φυλακισθέντες
εκτός φυλακών.

Η επιλογή
"αναποφάσιστος," το
μέγιστο ρίσκο.

Μετάφραση: το
σημασιολογικό
μας γλωσσό-φιλο.

Δε θα πετάξει
όποιος σκέφτεται πολύ
τα παπούτσια του.

Επίκυκλοι και
κύκλοι. Επίκεντρα και
κέντρα. Και σεισμός.

Σιωπηλό το
κύκνειο ουρλιαχτό του
ροκ γερόλυκου.

Υπεράνθρωπος
που αγορεύει μέσα
σε σούπερ-μάρκετ.

Τσιγαρόβηχας
που αναλύεται σε
μηδέν και ένα.

Η χαλασμένη
κουζίνα στη δίαιτα
κλείνει το μάτι.

Χειρόγραφο
κάθε γράμμα στο παλιό
πληκτρολόγιο.

Ανεξήγητη
σκια μας, ανάγκη
για εξηγήσεις.

Την αναπτύσσω
γύρω μου ώστε να με
φωτογραφύση.

Παρατηρώντας
τη, γίνομαι μέρος της
πριν με αφύση.